ODPRTE UČNE PRIPRAVE
Za učitelje smo pripravili vrsto odprtih učnih priprav, za vse razrede osnovne šole.Prilagajone so glede na starostne skupine. Podlaga za vsebino učnih priprav je bila učna snov različnih predmetov, izhajajoč iz učnih načrtov. Izbrani primeri iz nepremične kulturne dediščine so takšni, da omogočajo medpredmetno povezovanje in jih je mogoče uporabiti tudi pri predmetih, ki na prvi pogled nimajo mnogo skupnega z tematiko kulturne dediščine. Za vsako učno pripravo smo razvili tudi didaktične pripomočke (predloge, igre, sestavljanke, spletne igre/kvizi itd. ), ki na zanimiv, zabaven in dinamičen način učencem približajo teme osemnajstih učnih priprav, kjer se redna učna snov podaja skozi primere iz kulturne dediščine.
Učne priprave za 1. vzgojno-izobraževalno obdobje
Mlajši učenci so radovedni in se predvsem učijo skozi igro. Za njih je pomembno, da se začnejo zavedati lokalne okolice in preprostih tradicij. Učitelji lahko k temu prispevajo na več načinov. Igranje iger – učitelji vključijo igre, ki odražajo lokalne običaje, ali tradicionalne pesmi in spodbujajo radovednost in povezovanje z okoljem.
Preprosti rokodelski projekti – učitelji učencem omogočijo ustvarjanje preprostih izdelkov, ki odražajo lokalne obrti ali tradicionalne vzorce. To spodbuja občutek ponosa in ustvarjalnosti. To smo upoštevali pri primerih podaje vsebin kulturne dediščine za mlajše otroke.
Seznam primerov učnih priprav z didaktičnimi pripomočki za 1. vzgojno-izobraževalno obdobje:
1. Za prvi razred:
- O kozolcih: likovna umetnost
- Značilni stavbni členi: matematika
2. Za drugi razred:
- Značilne ograje v prostoru: likovna umetnost
- Gradbeni materiali: likovna umetnsot ( spletna igra Kamnine in drevesne vrste)
- Raznolikost prostora in bivališč: spoznavanje okolja
3. Za tretji razred
- Poslikave fasad in notranjosti objektov: likovna umetnost
- Likovna urejenost fasad objektov: matematika
Navodila za uporabo didaktičnih pripomočkov
Navodila za uporabo spletnih iger in kvizov
Učne priprave za 1. RAZRED
O KOZOLCIH
Likovna Umetnost:obravnava vrst črt
Kulturna krajina je na našem ozemlju precej raznolika, predvsem zaradi geografije in podnebnih danosti,materiala, ki je bil na voljo za gradnjo objektov, pa tudi zaradi druge specifike okolja razvitih raznovrstnih tipov arhitekture. Ko govorimo o ljudski stavbni dediščini in gospodarskih objektih v krajini, ki so se uspešno ohranili kot razmeroma razširjeni, a čedalje slabše ohranjeni in za dojemanje širšega prostora vseeno kot nepogrešljivi objekti sredi krajin vse od 18. in 19. stoletja, ne moremo mimo kozolcev.
Didaktični pripomočki
ZNAČILNI STAVBNI ČLENI
mATEMATIKA:obravnava pojmov, spodaj, zgoraj, nad, ob,…
O ohranjanju značilne identitete bivalnega okolja govorijo številni mednarodni in nacionalni predpisi, v prostoru pa je ta odraz večinoma precej okrnjen. Zato se moramo ozreti na najmanjše gradnike stavbne dediščine, značilne za posamezno lokalno okolje, in to so t. i. stavbni členi. Ti gradijo podobo neke stavbe ali objekta in jo kot skupek uravnotežene celote naredijo za značilno »gorenjsko«, »panonsko«, »dolenjsko« … hišo.
Didaktični pripomočki
Učne priprave za 2. RAZRED
ZNAČILNE OGRAJE V PROSTORU
Likovna Umetnost:obravnava gradbenih materialov
V sodobnem oblikovanju zunanjega prostora se izgubljajo značilno urejene ograje, s tem pa se spreminja podoba naselja in krajine. Zunanje ograje se razlikujejo glede na širši prostor, kjer so postavljene, in naravne danosti, glede na
čas, v katerem so nastale, na namen, material, iz katerega so zgrajene, obdelavo in posamezne konstrukcijske zahteve.
Didaktični pripomočki
RAZNOLIKOST PROSTORA IN BIVALIŠČ
Spoznavanje okolja
Gradnja bivališč je bila v vseh ozirih skozi zgodovinska obdobja tesno povezana s pogoji fizičnega prostora in njegovimi danostmi. Prilagoditev se je kazala predvsem v uporabi gradbenega materiala, oblikovanju objekta na podlagi terena, orientaciji glede na osončenost, na podlagi vremenskih razmer, bližine naravnih virov, potrebnih za življenje … Tako imamo v Sloveniji značilna bivališča do začetka 20. stoletja zgrajena predvsem iz lesa, kamna in opeke. Uporabljeni so torej naravni materiali, ki jih je bilo mogoče najti v neposredni bližini.
Didaktični pripomočki
GRADBENI MATERIALI
LIKOVNA UMETNOST:obravnava GRADBENIH MATErialOV
Človek je graditelj – svoje domovanje in okolico bo vedno poskušal omejiti, pokazati, da je to njegovo, mu dati svoj pridih. Pri gradnji uporabljamo najrazličnejše gradbene materiale, sploh dandanes. Spletna igra je namenjena spoznavnaju tistih gradbenih materialov, ki so bili v preteklosti najbolj zastopani in jih lahko srečamo v kulturni dediščini.
Didaktični pripomočki
INTERAKTIVNA SPLETNA IGRA
Učne priprave za 3. RAZRED
POSLIKAVE FASAD IN NOTRANJOSTI OBJEKTOV
Likovna Umetnost:obravnava poslikav, vzorcev, ornamentov
Človek je že od nekdaj krasil svoja bivališča, kot je zmogel v določenem zgodovinskem obdobju. Poslikave s šablonami so večinoma izginile s koncem secesije, ko so jih zamenjale poslikave z valjčki in tapete. Poslikave s šablonami so izdelovali črkoslikarji, to je poklic ki ga danes ni več.
Didaktični pripomočki
LIKOVNA UREJENOST FASAD
Matematika:obravnava osi,polno prazno, simetrije, kompozicije.
Človek je izjemno vizualno bitje in odstopanja od določenih razmerij zelo hitro opazi. V idealnem razmerju je v naravi veliko predmetov, ki jih zaradi tega dojemamo kot »skladne« oziroma celo prijetne. Podobno je z likovno urejenostjo objektov. Umeščenost in proporci odprtin naj bi se zgledovali po tradicionalnih objektih po določilih iz prostorskih aktov . Vendar je iz prostora mogoče razbrati, da se je predvsem z gradnjo po 2. svetovni vojni likovna urejenost fasad zelo spremenila.
Didaktični pripomočki
Učne priprave za 2. vzgojno-izobraževalno obdobje
Učenci 2. vzgojno-izobraževalnega obdobja so že bolj zmožni razumevanja kompleksnosti kulturne dediščine. Učitelji lahko k temu prispevajo z organizacijo različnih dejavnosti. Organizacija terenskih obiskov – obisk muzeja, zgodovinskega kraja ali lokalnih umetniških razstav, da otroci vidijo in doživijo bogato dediščino. Organizacija raziskovalnega projekta – spodbujanje raziskovanja lokalnih znamenitosti ali dogodkov; učenci lahko predstavijo ugotovitve s pomočjo plakatov, predstavitev ali pisnih nalog.To smo upoštevali pri primerih podaje vsebin kulturne dediščine za učence te starostne skupine..
Seznam primerov učnih priprav z didaktičnimi pripomočki za 2. vzgojno-izobraževalno obdobje:
1. Za četrti razred:
- Značilni gospodarski objekti na kmetiji: likovna umetnost
- Načrtovanje in obnova dediščine: naravoslovje in tehnika
2. Za peti razred:
- Obeležja v prostoru: likovna umetnost
- Značilno krašenje tekstila in pohištva: gospodinjstvo
- Slovenska narodna noša: gospodinjstvo (spletni kviz Moška in ženska narodna noša)
3. Za šesti razred
- Rimski mozaiki: likovna umetnost
- Dediščina v prostoru in času: zgodovina
- Klasična slovenska arhitektura: zgodovina (spletna igra Kje je dediščina)
Navodila za uporabo didaktičnih pripomočkov
Navodila za uporabo spletnih iger in kvizov
Učne priprave za 4. RAZRED
ZNAČILNI GOSPODARSKI OBJEKTI NA KMETIJI
Likovna Umetnost:obravnava prostora (naravni/zunanji)
Kmetije s svojimi številnimi objekti so pomemben gradnik tako širše kulturne pokrajine kakor tudi urbanega dela naselja, zato s svojo umeščenostjo, oblikovanostjo in ne nazadnje tudi urejenostjo pomembno prispevajo
k prepoznavnosti. Predvsem zaradi uvedbe velika mehanizacije se spreminjajo tudi objekti, skupaj z velikimi lopami, pločevino, betonom, ki je zamenjal les in ponekod celo reklamnimi panoji ter nemalokrat umeščenost na neprimernih lokacijah sredi obdelovalnih površin namesto na robovih kmetij . Tako urejene kmetije so spremenila celo podobo krajine, saj te najpogosteje stojijo na robovih naselij ali (nekoč lično umeščene) sredi polj.
Didaktični pripomočki
NAČRTOVANJE IN OBNOVA DEDIŠČINE
naravoslovje in tehnika:obravnava gradnje modelov
Prenove objektov se moramo zmeraj lotevati z znanjem o obstoječem objektu.
Objekti kulturne dediščine so bili premišljeno umeščeni, torej na izbrane lokacije, ki so dovolj sončne, varne, z zaledjem, z najlepšimi vedutami in na njih ter ob strateških lokacijah (transportnih poteh, naravnih virih ipd.). Niso bili postavljeni na poplavna območja, niti ne na osojne lege. Objekti so bili grajeni iz materiala, ki se je nahajal v neposredni bližini in ga je bilo v izobilju: v kraškem svetu kamen, na Dolenjskem les, opeka itd. Danes bi strokovno lahko rekli, da so gradili po bioklimatskih načelih, sonaravno in trajnostno
Didaktični pripomočki
Učne priprave za 5. RAZRED
OBELEŽJA V PROSTORU
Likovna Umetnost:obravnava obeležij;poustvarjanje;
V našem grajenem in tudi v naravnem prostoru najdemo veliko obeležij, ki so jih postavili zaradi počastitve znane in zaslužne osebnosti za dobrobit (običajno) slovenskega naroda, kot spomin na pomemben dogodek ali obeleženje kraja oziroma kaj drugega. Veliko obeležij je danes registrirana nepremična kulturna dediščina in jih lahko najdemo tudi s pomočjo pregledovalnika GisKD, v katerem v Registru kulturne dediščine.
Didaktični pripomočki
ZNAČILNO KRAŠENJE TEKSTILA IN POHIŠTVA
gospodinjstvo:obravnava obdelave tkanin in vzorcev, vrste tkanin.
Človek je že od nekdaj krasil svoje bivališče in likovno ustvarjanje prenašal tudi na druge elemente ob objektu,v prostor, na notranjo opremo in celo tekstil. Ornamenti so postali del identitete objektov, pa tudi notranje opreme in oblačil. Šele ko jih res dobro poznamo in analiziramo, lahko presodimo, da je na primer določena noša značilna za Notranjsko, ženitovanjska skrinja za Gorenjsko, tretji ornament oziroma vzorec v linah lesenih desk v zatrepu hiše za Prekmurje itd.
Didaktični pripomočki
SLOVENSKA NARODNA NOŠA
gospodinjstvo:obravnava obdelave tkanin in vzorcev, vrste tkanin.
Kos blaga, ko ga obdelamo, lahko postane oblačilo. Danes imamo na voljo veliko več oblačil kot včasih. Oblačila so narejena iz raznovrstnega blaga in vzorcev. Kaj pa je tisto blago in kateri so tisti vzorci in okraski, ki so (bili) uporabljeni pri slovenski narodni noši? Učenci spoznavajo to temo skozi kviz o ženski in/ali moški narodni noši. Vsebina kviza in fotografije so vzete iz knjige Pokažem se fantu v pisanem gvantu. (Klobčar, M. in Knific, B. (2021).)
INTERAKTIVNI SPLETNI KVIZ
Učne priprave za 6. RAZRED
RIMSKI MOZAIKI
Likovna Umetnost:obravnava rimskih mozaikov
Mozaiki so talni ali stenski okrasi, sestavljeni iz številnih majhnih delcev. V
antičnem Rimu in v njegovih provincah so jih izdelovali od 2. stoletja pr. n. št. do konca 4. stoletja n. št. Za izdelavo mozaikov so uporabljali različne materiale: kamne, steklo in keramiko. Motivi rimskih mozaikov so prikazovali različne teme, od vsakdanjega življenja, mitoloških prizorov do živali in rastlin in geometričnih vzorcev. Mozaiki niso služili le kot dekoracija, temveč so odražali tudi socialni in ekonomski status lastnika. Poleg estetske vrednosti so rimski mozaiki pomemben vir informacij o rimski kulturi, družbi in vsakdanjem življenju.
Didaktični pripomočki
DEDIŠČINA V PROSTORU IN ČASU
zgodovina:obravnava kulturne dediščine-ostanki preteklostI (pomen ohranjanja)
Kulturno dediščino v Sloveniji delimo na nematerialno in materialno. Materialno delimo na premično in nepremično dediščino; ravno zadnji bomo posvetili nekoliko več pozornosti, ostalima pa dali izhodišča za povezovanje. Dediščina so torej podedovane dobrine naše preteklosti, ki jih opredeljujemo kot odsev in izraz
svojih vrednot, identitet, etične pripadnosti, verskih in drugih prepričanj, znanj in tudi tradicij.
Didaktični pripomočki
KLASIČNA SLOVENSKA ARHITEKTURA
ZGODOVINA:obravnava OHRANJANJA KULTURNE DEDIŠČINE.
Zgodovina je tista, ki nas oblikuje. Na zgodovino pa nas spominja in opominja tudi celotna kulturna dediščina, sploh če skrbimo, da se ohranja in pušča svoj pečat. Ali dovolj poznamo stavbno kulturno dediščino Slovenije? Kulturno dediščino pokrajine v kateri živimo? Naše občine? Našega kraja? Skozi učno uro učenci najprej spoznajo 17 primerov klasične slovenske arhitekture (Priloga – fotografije in kratki opisi posamezne fotografije ter igrajo spletno igro Kje je dediščina kjer si lahko ogledajo izbrane primere stabne dediščine ( google maps) potem pa jih morajo umestiti na zemljevid.
INTERAKTIVNA SPLETNA IGRA
Učne priprave za 3. vzgojno-izobraževalno obdobje
Najstniki so lahko že samostojni raziskovalci. Učitelji lahko v poučevanje in dejavnosti vključijo različne pristope. Povezovanje zgodovine s sodobnostjo – poudarjanje povezav med zgodovinskimi dogodki in sodobnimi izzivi v družbi. To spodbuja kritično razmišljanje in razumevanje kontinuitete kulturne dediščine. Organizacija projektov aktivnega ohranjanja dediščine – vključevanje najstnikov v projekte aktivnega
ohranjanja, kot so čiščenje lokalnih spomenikov ali sodelovanje pri obnovi dediščinskih zgradb. Med takšne projekte sodi tudi dokumentiranje objektov, snemanje in zapisovanje obrtniških procesov, lokalnih narečij,
spominov lokalnih prebivalcev, uporabe starih orodij in naprav, priprava tradicionalnih jedi. To smo upoštevali pri primerih podaje vsebin kulturne dediščine za učence te starostne skupine.
Seznam primerov učnih priprav z didaktičnimi pripomočki za 3. vzgojno-izobraževalno obdobje:
1. Za sedmi razred:
- Značilni elementi na objektu: likovna umetnost
- Arhivsko gradivo in načrti: tehnika in tehnologija
2. Za osmi razred:
- Moteči posegi v prostoru: likovna umetnost
- Značilni kovani elementi: tehnika in tehnologija
3. Za deveti razred
- Krajinske ureditve: likovna umetnost
- Umeščanje objektov v/ob registrirano dediščino: matematika
Navodila za uporabo didaktičnih pripomočkov
Učne priprave za 7. RAZRED
ZNAČILNI ELEMENTI NA OBJEKTU
Likovna Umetnost:obravnava arhitekturni elementi,kompozicija
Ob specifičnosti okolja, gradnje, dostopnosti materialov in tudi specialnega znanja ter drugih okoliščin, se je v naseljih lahko razvila samosvoja oblika nekega elementa, ki je lahko v drugem naselju pa čisto drugačen. Tako so se razvili posebni motivi oziroma oblikovanje določenih elementov npr. kovanih ograj ali kovanih polken v Tržiču. Zato se mora predhodno pred posegi v prostor analizirati ožji in širši prostor v katerega je vpeta neka stavba. Okrasje in posameznih elementih na stavbah so gradniki identitete in jih je pri obnovi ali novogradnji potrebno upoštevati ter uporabljati.
35px
Didaktični pripomočki
ARHIVSKO GRADIVO IN NAČRTI
tehnika in tehnologija:obravnava projekcij
Vsak lastnik je dolžen za čas obstoja njegove nepremičnine hraniti vso projektno dokumentacijo, ki je bila potrebna ob njegovi izgradnji. S tem se dokazuje nastanek objekta in tudi nastanek morebitnih vsakokratnih prizidav. Projektna dokumentacija sčasoma postane tudi arhivska in jo hranijo predvem na krajevno pristojih enotah Zgodovinskega arhiva. S pomočjo arhivskega gradiva proučujejo raziskovalci neko stavbo, razlagajo stavbni razvoj, proučujejo značilnosti gradnje, uporabljene materiale in ostale elemente ter sledijo značilnostim gradnje v določenem obdobju. Zato je t.i. arhivska dokumentacija izjemnega pomena za službo varstva kulturne dediščine.
Didaktični pripomočki
Učne priprave za 8. RAZRED
MOTEČI POSEGI V PROSTORU
Likovna Umetnost:obravnava iluzije prostora ter motečih posegov v prostoru
Objekti, ki so danes prepoznani kot dediščina preteklih obdobij, so povečini uspeli ohraniti svoje prepoznavne značilnosti. Oblikovanje novih stanovanjskih stavb brez napušča ali z ravnimi strehami oziroma drugimi neznačilnimi ureditvami streh, ter nenaravnih barv fasad prepoznavamo kot neznačilne in moteče v primerjavi z objekti ki so dediščina preteklih obdobij.
Didaktični pripomočki
ZNAČILNI KOVANI ELEMENTI
tehnika in tehnologija: obravnava kovinarstva in značilnih kovanih elementov.
Podobno kot so se stari mojsti izražali v kamnu, ki so ga oblikovali za portale in ga običajno tudi bogato oblikovali, je moč prepoznati podobno v kovanih elementih. Poleg ograj so se kovani elementi pojavili predvsem na oknih in vratih, saj je že cesarica Marija Terezija zapovedala njihovo namestitev zaradi številnih
požarov. Z uprabo kovanih polken so zagotavljali, da se ogenj iz nekega objekta ni prenesel tako hitro na sosednjega ter da so ga čimbolj zamejili.
Didaktični pripomočki
Učne priprave za 9. RAZRED
KRAJINSKE UREDITVE
Likovna Umetnost:obravnava krajinske arhitekture
Nepogrešljiv del vsake stavbe umeščene v prostor je njena zunanja ureditev. To je praviloma del naravnega prostora, ki ga je človek preoblikoval za svoje potrebe. Vzroki zaradi katerih je bil preoblikovan naravni prostor so različni: od rekreativnih, estetskih, družbenih, pomembnih tudi za pridelavo hrane, danes pa lahko tudi zaradi ekoloških potreb.Poznamo tudi t.i. vrtnoarhitekturno dediščino, ki je bila spoznana zaradi svojih kvalitet kot pomembna in zato na podlagi posebnih kriterijev tudi vpisana v register nepremične dediščine.
Didaktični pripomočki
UMEŠČANJE OBJEKTOV V/OB REGISTRIRANO DEDIŠČINO
Matematika:obravnava geometrijskih elementov v prostoru
Tako kot na podeželju je tudi z urbanim prostorom, ne glede na to ali umeščamo nov objekt ali novo krajinsko ureditev, imata obe velik vpliv na identitetno razpoznavnost kraja. Pred vsakim posegom se zato mora izdelati podrobna analiza prostora, s tlorisnimi in višnskimi gabariti obstoječih objektov, orientiranostjo, lego,parcelno strukturo, oblikovanostjo objekta s povdarkom na strešinah in oblikovanostjo fasade z odprtinami, z elementi krajinske ureditve, namembnostjo. Zgolj s takimi prilagoditvami bo obstoječ stavbni fond neokrnjenin bo ohranjal svojo integriteto; novogradnje pa bodo povzemale bistvene značilnosti ožjega prostora.
Didaktični pripomočki